24 Μαρτίου, 2023

Μακεδονικός τάφος στη Σταυρούπολη - Macedonian Tomb at Stavroupolis


 

Ο τάφος της Σταυρούπολης είναι ο μεγαλύτερος, πιο καλοδιατηρημένος και πιο εντυπωσιακός μακεδονικός τάφος της Θράκης. Βρίσκεται νότια της πόλης, σε μικρή απόσταση από το δρόμο που οδηγεί στα Κομνηνά. Με βάση την αρχιτεκτονική του μορφή και τα λιγοστά ευρήματα που υπήρχαν στο εσωτερικό του, χρονολογείται στο πρώτο μισό του 2ου αι. π.Χ. Είναι πιθανό να συνδέεται με έναν οικισμό, που βρίσκεται σε απόσταση 500 μ. νοτιότερα, στη θέση Μύτικας Κομνηνών, και είχε μεγάλη διάρκεια ζωής, από την Πρώιμη Εποχή Σιδήρου (9ος - 8ος αι. π.Χ.) μέχρι τη βυζαντινή περίοδο.

Το μνημείο έχει όλα τα βασικά αρχιτεκτονικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τους μακεδονικούς τάφους. Είναι υπόγειος, κτιστός και αποτελείται από δρόμο, προθάλαμο και θάλαμο, που είναι σκεπασμένοι με καμάρες. Είναι κατασκευασμένος με εγχώριο μάρμαρο κατά το ψευδοϊσόδομο σύστημα τοιχοποιίας, έχει προσανατολισμό Α-Δ και η είσοδός του βρίσκεται στα δυτικά. Ο δρόμος αποτελείται από δύο τμήματα: το εξωτερικό, που είναι χωρίς κάλυψη, και το εσωτερικό, που είναι στεγασμένο και έχει μήκος 4,65 μ. και πλάτος 1,59 μ. Σε αυτό μπαίνει κανείς από θύρα που κλεινόταν εξωτερικά με μεγάλες ορθογώνιες μαρμαρόπετρες. Στο άλλο άκρο του υπάρχει η θύρα του προθαλάμου, που αποτελείται από δύο παραστάδες και υπέρθυρο. Ο προθάλαμος έχει πλάτος 3,13 μ. και μήκος 2,12 μ. Επικοινωνεί με το νεκρικό θάλαμο με θύρα, αποτελούμενη από μονολιθικές παραστάδες και υπέρθυρο, που κλεινόταν εσωτερικά με μαρμάρινα θυρόφυλλα, στα οποία δηλώνονται ανάγλυφα τα τεκτονικά στοιχεία (π.χ. καρφιά). Στη δεξιά παραστάδα διακρίνονται τα γράμματα Α, Β, Γ, Δ, ζωγραφισμένα με κόκκινο χρώμα με την εγκαυστική μέθοδο. Ο θάλαμος έχει πλάτος 3,13 μ. και μήκος 3,155 μ. Στο βάθος του υπάρχουν δύο μαρμάρινες κλίνες γωνιακά τοποθετημένες με μαρμάρινα διπλά προσκεφάλαια στα δύο άκρα τους («κλίνες αμφικέφαλες»). Στα πόδια τους διακρίνεται ζωγραφική διακόσμηση με την εγκαυστική μέθοδο. Σε μεταγενέστερη εποχή είχε προστεθεί και τρίτη κλίνη, που δε σώζεται σήμερα.

Ο προθάλαμος και ο θάλαμος έχουν δάπεδα από μαρμάρινες πλάκες, ενώ στη γένεση της καμάρας τους υπάρχει κοσμήτης αποτελούμενος από ιωνικό και λέσβιο κυμάτιο. Ο τάφος βρέθηκε συλημένος και τα θυρόφυλλά του σπασμένα. Στο εσωτερικό του υπήρχαν μόνο δύο μικρά χρυσά δακτυλίδια, μία μικρή χρυσή ψήφος και θραύσματα ειδωλίων, που ανήκουν σε τρεις Έρωτες και δύο γυναικείες μορφές. Ο τάφος της Σταυρούπολης σε σχέση με τους άλλους μακεδονικούς παρουσιάζει δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: το πρώτο είναι ο στεγασμένος δρόμος και το δεύτερο το γεγονός ότι οι εσωτερικές επιφάνειες των τοίχων δεν καλύπτονται με κονιάματα. Η ζωγραφική διακόσμηση έγινε πάνω στις μαρμάρινες επιφάνειες με την εγκαυστική μέθοδο και ίχνη της σώζονται στο θριγκό της εισόδου του προθαλάμου, στο θύρωμα του θαλάμου και στα κυμάτια.

Ο τάφος ήταν γνωστός στους χωρικούς της περιοχής από παλιά. Ο πρώτος αρχαιολόγος που επισκέθφηκε το μνημείο ήταν ο Χ. Μακαρόνας, το 1951, ο οποίος πραγματοποίησε μικρή ανασκαφική έρευνα, ενώ η κυρίως ανασκαφή έγινε από τον ίδιο, τον Οκτώβριο του 1953. Το 1997 ο Δ. Τριαντάφυλλος πραγματοποίησε στερεωτικές εργασίες στο μνημείο και σε συνεργασία με το Δήμο Σταυρούπολης το έχει εντάξει σε ειδικό πρόγραμμα για την ανάδειξη και αξιοποίησή του.

Συντάκτης

Κωνσταντίνα Καλλιντζή, αρχαιολόγος

 


The Macedonian Tomb of Stavroupolis-Komnina, located at a distance of 3km south-east of Stavroupolis, is the largest and best preserved built tomb in Aegean Thrace.

The tomb had already been robbed when it was discovered and excavated for the first time by the archaeologist Haralambos Makaronas, in the 1950s. On the basis of its architectural form and the very few objects recovered (two small finger rings, a small bead from a necklace and fragments of two clay Erotes and three female figures), the tomb was dated to the first half of the 2nd century BC.

The monument has the characteristics of the Macedonian tombs. It is an underground, built tomb, constructed with blocks of local marble, following the pseudo-isodomic masonry style (with squared blocks placed in alternating wide and narrow layers).

The tomb has a dromos (passageway), an antechamber and a main (burial) chamber. Following the external dromos, the visitor is entering the internal dromos, roofed with a barrel vault. The internal dromos, with a length of 4.65m. and a width of 1.59m., was closed externally in the past with large rectangular stones.

During antiquity, one passing through the internal dromos would enter the antechamber, through an entrance closed with marble stones. The entrance has two jambs and a threshold. The first four letters of the greek alphabet (Α, Β, Γ, Δ), written in red on the right jamb, represent the ?trade mark? of the masons, who built the tomb.

The antechamber, with a width of 3.13m. and a length of 2.12m., leads to the main (burial) chamber, closed internally with two marble door leaves, which have been found broken in many fragments and have been reassembled. In the interior of the main (burial) chamber, with a width of 3.13m. and a length of 3.155m., two built marble couches are placed at right angles. The couches have double marble pillows at their ends and their legs are carved and painted with the use of the encaustic technique (using heated beeswax to which colored pigments are added). Later on, a third couch has been added, which was not preserved due to its construction with perishable material.

Special characteristic of the tomb is the roofed dromos and the fact that the encaustic technique has been used to fix the colours directly to the marble, without the use of mortar.

Conservation and consolidation work took place in the decades of 1970 and 1990, under the direction of the archaeologist Diamandis Triandaphyllos. The monument has undergone plenty attempts of illegal excavations. Nowadays, the Ephorate of Antiquities of Xanthi is working on the protection, conservation and promotion of the monument.

Author

Despoina Skoulariki, archaeologist

                


 

23 Μαρτίου, 2023

Alexandre Le Grand - Le Macedonien

 

Η Είσοδος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Βαβυλώνα

Charles Le Brun, Musée du Louvre  

 

Tο ντοκιμαντέρ «Μέγας Αλέξανδρος», με θέμα τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τη συμβολή του στη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού από τη Μακεδονία μέχρι την Ινδία, προβλήθηκε στην έκθεση «Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου - Η Αρχαία Μακεδονία», που  φιλοξενήθηκε  από τις 13 Οκτωβρίου 2011 έως τις 3 Ιανουαρίου 2012 στο Μουσείο του Λούβρου. Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Bernard George.

 

Ο «Μέγας Αλέξανδρος» είναι μια συμπαραγωγή της ΕΡΤ, του Μουσείου του Λούβρου, του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου και του τηλεοπτικού καναλιού ΑRTE, ενώ η παραγωγή είναι της εταιρείας «Les Films du Tambour de Soie». Η μεγάλη και εντυπωσιακή έκθεση «Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου- Η Αρχαία Μακεδονία» είναι μια διακρατική πολιτιστική διοργάνωση μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας και έχει ως στόχο την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας και ιδιαίτερα του μακεδονικού πολιτισμού.

 

Αφετηρία και επίκεντρο της ταινίας είναι η Μακεδονία. Η ταινία προσφέρει ένα ταξίδι στους τόπους όπου γαλουχήθηκε ο Αλέξανδρος. Συντηρητές και αρχαιολόγοι μιλούν για την εμβέλεια των ανακαλύψεών τους αναλύοντας το υλικό και πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσε ο Αλέξανδρος: Το ανάκτορο της Πέλλας όπου γεννήθηκε ο Αλέξανδρος. Τα Στάγειρα, γενέτειρα του δασκάλου του, του Αριστοτέλη. Ο αρχαιολογικός χώρος της Βεργίνας, οι αρχαίες Αιγές, πρώτη πρωτεύουσα του βασιλείου της Μακεδονίας όπου ήρθε στο φως ο τάφος του βασιλιά Φίλιππου του Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

 

Το Δίον, μία από τις τρεις πολιτείες όπου έκανε θυσία πριν την εκστρατεία του και διέταξε την κατασκευή ενός μεγαλοπρεπούς ναού αφιερωμένου στον Δία.

 

Τα Λευκάδια με τον θαυμάσιο τάφο των Ανθεμίων, η Αμφίπολις όπου η αρχαιολογική σκαπάνη φέρνει στο φως έναν καινούριο αρχαιολογικό χώρο και, τέλος, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης που φιλοξενεί μερικά από τα πιο όμορφα «ίχνη» (κοσμήματα, χειροτεχνήματα) της εποχής.

 

Παράλληλα, με αυτές τις αφηγήσεις, η δραματοποιημένη φωνή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως τη φαντάστηκε ο συγγραφέας Laurent Gaude (βραβείο Goncourt 2004, στο θεατρικό του έργο, Ο Μπλε Τίγρης του Ευφράτη), μας μεταφέρει τα πιο διάσημα επεισόδια του έπους του: τη συνάντηση με τον Βουκεφάλα, τη δολοφονία του πατέρα του, Φίλιππου του Β΄, τις μάχες στα Γαυγάμηλα και τον Υδάσπη ποταμό, και το θάνατό του στη Βαβυλώνα.

 

Από το ουτοπικό του όνειρο για έναν ενωμένο κόσμο υπό τη δόξα του, ο Αλέξανδρος μας αφήνει μία διόλου ευκαταφρόνητη κληρονομιά. Με την ευκαιρία της μεγάλης έκθεσης με τίτλο «Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου – Η αρχαία Μακεδονία» που φιλοξενεί το Μουσείο του Λούβρου, η ταινία αναδεικνύει μέσα από μία νέα οπτική τα ίχνη του υλικού και καλλιτεχνικού πολιτισμού του βασιλείου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Φωνή και εικονογραφία συμμετέχουν στη φανταστική αναδημιουργία της ιστορίας και του κύριου πρωταγωνιστή της.

 






22 Μαρτίου, 2023

Μανόλης Ανδρόνικος - 23 Οκτωβρίου 1919

 

 Συνέντευξη στο Κεντρικό Αμφιθέατρο της Φιλοσοφικής,24/11/1977

Επιφανής αρχαιολόγος με πλούσιο ανασκαφικό έργο, ο Μανόλης Ανδρόνικος γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου 1919 στην Προύσα της Μ.Ασίας. Τακτικός Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Μ.Ανδρόνικος έγινε γνωστός όταν τον Νοέμβριο του 1977 φέρνει στο φως στη Βεργίνα τον πρώτο ασύλητο μακεδονικό τάφο, γεγονός που αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα.

Το Αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας την επέτειο των 100 ετών από τη γέννηση του σπουδαίου Έλληνα αρχαιολόγου παρουσιάζει μια σειρά ανέκδοτων φωτογραφικών τεκμηρίων με θέμα την ανακάλυψη των βασιλικών τάφων στη Βεργίνα. Οι φωτογραφίες προέρχονται από τη Συλλογή του φωτορεπόρτερ του Associated Press Αριστοτέλη Σαρρηκώστα. Παρουσιάζονται στιγμιότυπα από τη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο Μανόλης Ανδρόνικος στις 24 Νοεμβρίου 1977 στην  Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης-παρουσία εκπροσώπων της Κυβέρνησης, της επιστημονικής κοινότητας και πλήθους δημοσιογράφων  στην οποία ανακοίνωσε επισήμως την ανακάλυψη του τάφου του Φιλίππου Β’, φωτογραφίες από τον χώρο της ανασκαφής στη Βεργίνα, καθώς και οι πρώτες φωτογραφικές καταγραφές των ευρημάτων. 

 

Η χρυσή λάρνακα που βρέθηκε μέσα στον τάφο του Φιλίππου

Ευρήματα στο εσωτερικό του τάφου

Σχεδιάγραμμα της ανασκαφής και των ευρημάτων

Αποκαλύπτοντας την πρόσοψη του βασιλικού τάφου στη Βεργίνα

Προετοιμάζοντας τη μεταφορά των ευρημάτων της ανασκαφής. Διακρίνεται η συνεργάτιδα του Μ.Ανδρόνικου Στέλλα Δρούγου

Μεταφορά των ευρημάτων της ανασκαφής

Άποψη της ανασκαφής στη Βεργίνα

Το αστέρι με τις δεκαέξι ακτίνες στο κάλυμμα της λάρνακας

Συνέντευξη τύπου του Μ.Ανδρόνικου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο,24/11/1977


Συνέντευξη τύπου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, 24/11/1977. Διακρίνεται μαζί με τον Μ.Ανδρόνικο ο Υπουργός Πολιτισμού και Επιστημών Κων/νος Τρυπάνης

Ο τάφος του Φιλίππου Β΄ υπό ανασκαφή


👉 Του Φιλίππου είναι ο τάφος που βρέθηκε στη Βεργίνα

Hans-Georg Gadamer erzählt die Geschichte der Philosophie

      Wie es anfing - Thales, Heraklit, Platon, Aristoteles     Hellenismus und Weltbürgertum - Epikur, die Stoa und Plotin         Moral u...