Το Ερέχθειο, κομψό οικοδόμημα με ιδιαίτερο χαρακτήρα και αρχιτεκτονική μορφή, βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του βράχου της Ακρόπολης. Οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 421-406 π.Χ., αντικαθιστώντας τον πρωιμότερο ναό, που βρισκόταν λίγο πιο νότια και ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά Πολιάδα, το λεγόμενο ''Αρχαίο ναό''. Ο ναός αναφέρεται ως ''Ερέχθειο'' μόνο από τον Παυσανία (1.26.5) και η ονομασία αυτή σχετίζεται με το μυθικό βασιλιά των Αθηνών Ερεχθέα, που λατρευόταν αρχικά στη θέση αυτή. Από άλλες πηγές το οικοδόμημα συνήθως αναφέρεται απλώς ως ''ναός'' ή ''αρχαίος ναός''.
Η ιδιόρρυθμη μορφή του οφείλεται εν μέρει στη διαμόρφωση του εδάφους, που είναι κατά 3 μ. ψηλότερο στο ανατολικό μέρος, αλλά και στις δύο κύριες λατρείες, που έπρεπε να στεγάσει σε δύο διαφορετικούς χώρους. Ο πρώτος ήταν αφιερωμένος στην Αθηνά Πολιάδα και καταλαμβάνει το ανατολικό τμήμα του κτηρίου, ενώ στο δυτικό τμήμα, που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο, λατρευόταν ο Ποσειδώνας-Ερεχθέας και υπήρχαν βωμοί του Ηφαίστου και του Βούτου, αδελφού του Ερεχθέα.
Εδώ κατοικούσε, σύμφωνα με το μύθο, και ο οικουρός όφις, το ιερό φίδι της Αθηνάς. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο υπήρχαν και ορισμένα ιερά σημεία, που έπρεπε να προστατευθούν από το κτήριο, όπως ο τάφος του Κέκροπα και τα ίχνη που θύμιζαν την έριδα της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης.
Το οικοδόμημα έχει κατασκευασθεί από πεντελικό μάρμαρο, ενώ για τη ζωφόρο του χρησιμοποιήθηκε γκρίζα ελευσινιακή πέτρα και για τα θεμέλια πειραϊκός ακτίτης. Στην πρόσοψη του ανατολικού τμήματος υψώνεται εξάστυλη ιωνική στοά, από όπου ήταν και η είσοδος, με δύο παράθυρα εκατέρωθεν. Στο εσωτερικό του ναού αυτού φυλασσόταν το ξόανο, το άγαλμα της Αθηνάς, φτιαγμένο από ξύλο ελιάς, το οποίο έντυναν με τον πέπλο οι Αρρηφόροι κατά τη διάρκεια της γιορτής των Παναθηναίων. Στο δυτικό τμήμα, που βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο, η είσοδος γινόταν από ένα πρόπυλο σε σχήμα Π, στη βόρεια πλευρά, με τέσσερις ιωνικούς κίονες στην πρόσοψη και από έναν σε κάθε πλευρά.
Στο πλακόστρωτο της στοάς που σχηματίζει το πρόπυλο υπάρχουν, σύμφωνα με την παράδοση, τα ίχνη της τρίαινας με την οποία ο Ποσειδώνας χτύπησε τη γη και έκανε να αναβλύσει η πηγή με το αλμυρό νερό.
Ονομάσθηκαν Καρυάτιδες μεταγενέστερα, επειδή σχετίσθηκαν με τις κοπέλες από τις Καρυές της Λακωνίας, που χόρευαν ένα χορό προς τιμήν της θεάς Αρτέμιδος. Φιλοτεχνήθηκαν από το γλύπτη Αλκαμένη ή, σύμφωνα με άλλους, από το γλύπτη Καλλίμαχο. Τα πέντε αγάλματα των Καρυάτιδων βρίσκονται σήμερα στο Μουσείο Ακροπόλεως και το έκτο στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ στη θέση τους έχουν τοποθετηθεί αντίγραφα από χυτό υλικό. Όλο το οικοδόμημα διακοσμούσε μία ζωφόρος, όπου πιθανόν απεικονίζονταν σκηνές σχετικές με τους μυθικούς βασιλείς της Αθήνας.
Τον 1ο αι. π.Χ. το μνημείο κάηκε κατά τη διάρκεια βαρβαρικών επιδρομών και υπέστη μικρές επισκευές και τροποποιήσεις. Κατά τους πρώιμους χριστιανικούς χρόνους μετατράπηκε σε εκκλησία της Θεομήτορος, την εποχή της Φραγκοκρατίας (1204-1456) χρησιμοποιήθηκε ως παλάτι και κατά την Τουρκοκρατία (1456-1833) φιλοξένησε το χαρέμι του Τούρκου φρούραρχου. Στις αρχές του 19ου αιώνα, μία από τις Καρυάτιδες και ένας κίονας αποσπάσθηκαν κατά τη διάρκεια της διαρπαγής των μαρμάρων του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν, ενώ λίγο αργότερα, το 1827, στη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων, το κτήριο ανατινάχθηκε από τουρκική οβίδα. Προσπάθειες για την αποκατάσταση του μνημείου έγιναν αμέσως μετά την απελευθέρωση.
Το Ερέχθειο είναι το πρώτο από τα μνημεία της Ακρόπολης, του οποίου ολοκληρώθηκε η αναστήλωση κατά τη διάρκεια των ετών 1979-1987, στο πλαίσιο των αναστηλωτικών εργασιών που εκτελούνται στο χώρο της Ακρόπολης. Η αναστήλωση αυτή βραβεύθηκε από την Europa Nostra.
Συντάκτης
Ιωάννα Βενιέρη, αρχαιολόγος
The elegant building known as the Erechtheion, on the north side of the sacred rock of the Acropolis, was erected in 421-406 BC as a replacement of an earlier temple dedicated to Athena Polias, the so-called ''Old temple''. The name ''Erechtheion'', mentioned only by Pausanias (1, 26, 5), derives from Erechtheus, the mythical king of Athens, who was worshipped there. Other texts refer to the building simply as ''temple'' or ''old temple''.
The building owes its unusual shape to the irregularity of the terrain - there is a three-metre difference in height between the eastern and western parts - and the multiple cults it was designed to accommodate. The eastern part of the building was dedicated to Athena Polias, while the western part served the cult of Poseidon-Erechtheus and held the altars of Hephaistus and Voutos, brother of Erechtheus. This is where, according to the myth, Athena's sacred snake lived. The sanctuary also contained the grave of Kekrops and the traces of the dispute between Athena and Poseidon for the possession of the city of Athens.
The temple was made of Pentelic marble, the frieze of Eleusinian grey stone with white relief figures attached to it and the foundations of Piraeus stone. On its east side, an Ionic portico with six columns sheltered the entrance to the east part of the building. Inside was the cult statue of Athena, made of olive wood, which the Arrhephoroi draped with the sacred peplos during the Panathenaic festival. On the north side is the entrance to the west part of the building, sheltered by a pi-shaped propylon with four Ionic columns along the fa?ade and one on either side. The stone paving of this propylon was thought to preserve the traces made by Poseidon's trident when it hit the ground and produced salt water. Under the temple's floor was, according to tradition, the ''Erechtheis Sea'' where the waters from Poseidon's salt-water spring gathered. A small door on the west side led to the sanctuary of Pandrosos, which stood west of the Erechtheion. Four Ionic columns on a high stylobate, with metal railings between them, adorned the west fa?ade.
Finally, another door on the south facade of the western temple opened onto the porch of the Karyatides, a pi-shaped structure with six female statues instead of columns to support the roof. Created by Alkamemes or Kallimachos, the statues were later named Karyatides after the young women from Karyes of Lakonia who danced in honour of the goddess Artemis. Five of them are in the Acropolis Museum and another in the British Museum those on the building are casts. The frieze probably depicted scenes related to the mythical kings of Athens.
The temple burned in the first century BC and was subsequently repaired with minor alterations. In the Early Christian period it was converted into a church dedicated to the Theometor (Mother of God). It became palace under Frankish rule and the residence of the Turkish commander's harem in the Ottoman period. In the early nineteenth century, Lord Elgin removed one of the Karyatides and a column and during the Greek War of Independence the building was bombarded and severely damaged. Restoration was undertaken immediately after the end of the war and again in 1979-1987, when the Erechtheion became the first monument of the Acropolis to be restored as part of the recent conservation and restoration project. Its restoration received the Europa Nostra award.
Author
Ioanna Venieri, archaeologist
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου